mapa strony   |   kontakt   |

Dofinansowaniwe do likwidacji barier

Wersja archiwalna zmieniona dnia 21.09.2009

Załącznik nr 1
do uchwały Nr XX/2009
Powiatowej Społecznej Rady
ds. Osób Niepełnosprawnych
w Policach
z dnia 20 maja 2009 r.

PROCEDURA


postępowania w sprawie dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych w Powiecie Polickim

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 96, poz. 861 z późn. zm.).

§1


1.Likwidacja barier architektonicznych polega na przystosowaniu mieszkania do potrzeb
osoby niepełnosprawnej w związku z indywidualnymi potrzebami tejże osoby.

2.Zakres robót i rodzaje urządzeń, które można dofinansować ze środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zwanego dalej „Funduszem", zostały
określone w "Katalogu rzeczowym urządzeń, materiałów budowlanych, robót lub
innych czynności, które mogą być objęte dofinansowaniem" stanowiący załącznik,
nr 1 do niniejszych procedur.

§2

1.O dofinansowanie ze środków Funduszu na likwidację barier architektonicznych, mogą
ubiegać się osoby niepełnosprawne, które mają trudności w poruszaniu się, zwane dalej
„Wnioskodawcami", jeżeli są właścicielami nieruchomości lub użytkownikami
wieczystymi nieruchomości albo posiadają zgodę właściciela lokalu lub budynku
mieszkalnego, w którym stale zamieszkują, a realizacja zadania w znacznym stopniu
ułatwi im wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów.

2.Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli Wnioskodawca ma
zaległości wobec Funduszu lub Wnioskodawca ten był w ciągu trzech lat przed
złożeniem wniosku, stroną umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu,
rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie tego podmiotu.

3.Dofinansowanie ze środków Funduszu przysługuje raz na rok. O pierwszeństwie uzyskania
środków Funduszu będzie rozstrzygała Społeczna Komisja przy akceptacji Dyrektora Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie w Policach.

4.Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed
przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków
Funduszu.

5.Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie w wysokości maksymalnej 80 % kosztów
przedsięwzięcia nie więcej jednak, jak piętnastokrotne przeciętne wynagrodzenie.

6.Minimalny udział własny wnioskodawcy wynosi 20% kosztów przedsięwzięcia.

§3

1. Wymagane dokumenty:


a. „Wniosek osoby niepełnosprawnej o dofinansowanie ze środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej" stanowiący załącznik nr 2 do niniejszych procedur,
b. kserokopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub inne orzeczenie potwierdzające
niepełnosprawność dorosłego wnioskodawcy (oryginał do wglądu),
c. kserokopia orzeczenia o niepełnosprawności w przypadku osób do 16 roku życia
(oryginał do wglądu)
d. kserokopia orzeczeń o niepełnosprawności osób mieszkających wspólnie
z Wnioskodawcą w przypadku takich osób (oryginał do wglądu),
e. aktualne zaświadczenie lekarskie, zawierające informacje o rodzaju
niepełnosprawności, jeżeli rodzaj niepełnosprawności nie jest określony w orzeczeniu
(ważne 1 miesiąc od daty wystawienia),
f. tytuł prawny do lokalu, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych
(własność, umowa najmu),
g. potwierdzenie zameldowania (kserokopia z dowodu osobistego lub zaświadczenie
z biura meldunkowego), h. zgoda właściciela lokalu na przeprowadzenie likwidacji barier (w przypadku barier
architektonicznych),
i. pełnomocnictwo lub postanowienie sądu (pełnomocnik lub opiekun prawny), j. dokument potwierdzający zgłoszenie robót budowlanych, które nie wymagają
pozwolenia na budowę w Wydziale Architektury i Budownictwa Starostwa
Powiatowego w Policach (w koniecznych przypadkach).


2. Centrum w terminie 10 dni od dnia złożenia wniosku poinformuje Wnioskodawcę o występujących we wniosku uchybieniach, które powinny być usunięte w terminie 30 dni. Nie usunięcie ich w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.

§4

1.Wnioski można składać przez cały rok, osobiści lub drogą pocztową na adres Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie w Policach, ul. Tanowska 8, 72-010 Police, zwanego dalej
„Centrum"

2.Wnioski składane osobiście będą przyjmowane, jeżeli spełnią wszystkie wymogi formalne
(wnioski kompletne, właściwie wypełnione wraz ze wszystkimi załącznikami)

3.Wnioski, które wpłyną drogą pocztową będą weryfikowane pod względem kompletności
przez pracownika Centrum, po czym niekompletne lub niewłaściwie wypełnione
zostaną odesłane, celem ich uzupełnienia w ciągu 30 dni.

4. Wnioski rozpatrywane są przez Społeczną Komisję powołaną przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Policach, zwaną dalej "Komisją", w skład której wchodzą przedstawiciele:

a)Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych w Policach,
b)Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowalnego,
c)Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Policach.

5.Wnioski są rozpatrywane są terminie 30 dni od daty ich złożenia.

6.W uzasadnionych przypadkach po złożeniu kompletnego wniosku Komisja w obecności
Wnioskodawcy dokonuje wizji lokalnej oględzin mieszkania, w którym ma nastąpić
likwidacja barier.

7.W trakcie wizji lokalnej zostaje spisany protokół, przedwykonwaczy, który określa
zakres robót budowlanych do wykonania.

8.Po dokonaniu wizji lokalnej następuje podjęcie decyzji o zakwalifikowaniu wniosku.

9.Wnioskodawca uzyskuje dofinansowanie po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji

10.Po pozytywnym zakwalifikowaniu wniosku Wnioskodawca przedstawia kosztorys,
a w przypadku rozbieżności wynikłych między stanem faktycznym a zakresem
robót budowlanych zawartych w kosztorysie, dokonuje się weryfikacji ww. kosztorysu
w porozumieniu z Wnioskodawcą i wykonawcą.

11.Po dokonaniu weryfikacji następują negocjacje i podpisanie pomiędzy Centrum
a Wnioskodawcą lub jego przedstawicielem ustawowym, umowy na dofinansowanie prac
dotyczących likwidacji barier architektonicznych, której wzór stanowi załącznik nr 3
do niniejszych procedur.

12.Wnioskodawca powiadamia pracowników Centrum o zakończeniu robót budowlanych.

13.Upoważnieni pracownicy Centrum, wraz z osobą posiadającą uprawnienia budowlane
(w koniecznych wypadkach) w obecności wnioskodawcy i - jeżeli to możliwe -
wykonawcy, dokonują oględzin po wykonanych robotach budowlanych, spisując
protokół wykonawczy. Wnioskodawca zobowiązuje się do dostarczenia dokumentu
rozliczeniowego w terminie 14 dni od dnia jego wystawienia, zgodnie z umową.

14.Wnioskodawca zobowiązuje się do dostarczenia dokumentu rozliczeniowego
w terminie 14 dni od dnia jego wystawienia, zgodnie z umową.

§5

Wnioskodawcy, którym nie zostało przyznane dofinansowanie, z powodu niewystarczającej wysokości środków Funduszu w roku rozpatrywania wniosku, mogą ponownie wystąpić o dofinansowanie składając nowy wniosek lub oświadczenie stwierdzające, iż dane zawarte w poprzednio złożonym wniosku nie uległy zmianie.

Załącznik nr 1

do Procedury postępowania w sprawie dofinansowania ze środków PFRON likwidacji barier architektonicznych


KATALOG RZECZOWY URZĄDZEŃ, MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH, ROBÓT LUB INNYCH CZYNNOŚCI, KTÓRE MOGĄ BYĆ OBJĘTE DOFINANSOWANIEM
I. DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH RUCHOWO (PORUSZAJĄCYCH SIĘ NA WÓZKACH INWALIDZKICH LUB Z DYSFUNKCJA NARZĄDU RUCHU).


1.udokumentowane koszty przeprowadzki do lokalu wymagającego małego przystosowania
do potrzeb osoby niepełnosprawnej ruchowo;
2.budowę pochylni i dojścia do budynku mieszkalnego, zapewniającego dostęp do lokalu;
3.dostawa, zakup i montaż urządzenia do transportu pionowego (windy, platformy i wyciągi
schodowe itp.);
4.zakup gąsienicowych transporterów schodowych;
5.opłaty związane ze sporządzeniem dokumentów stanowiących podstawę do wydania zgody
na dopuszczenie do eksploatacji urządzeń (jeżeli jest to konieczne);
6.dostosowanie pomieszczeń higieniczno sanitarnych do potrzeb osoby niepełnosprawnej
tzn.:
a. dostawa, zakup i montaż poręczy i uchwytów;
b. dostawa, zakup i montaż urządzeń sanitarnych (wanny, kabiny natryskowej, umywalki
miski ustępowej, bidetu, brodzika, siedziska uchylnego lub obrotowego, siedziska
toaletowego);
c. dostawa, zakup i montaż lustra uchylnego;
d. dostawa, zakup i montaż baterii dostosowanych dla osób z niepełnosprawnością
kończyn górnych (niedowład, spastyczność);
e. zakup podnośników wannowych;
f. zakup elektrycznych podnośników transportowo - kąpielowych;
g. zakup krzesełka łazienkowego przenośnego na kółkach;
7. roboty polegające na :
a. likwidacji progów,
b. likwidacji zróżnicowania poziomu podłogi;
c. wymiana wykładziny podłogowej (w konieczności z podłożem) jeżeli stwarza trudności
w poruszaniu się;
8. przystosowanie drzwi:
a. wejściowych (o szerokości co najmniej 90 cm w świetle ościeżnicy, pozostałych
co najmniej 80 cm);
b. dostawa, zakup i montaż drzwi przesuwnych.
9.budowę instalacji oraz zakup i montaż urządzeń do ogrzewania z własnym źródłem ciepła
na paliwo gazowe, olejowe lub energię elektryczną;
10.zakup ramp, progów i szyn dla osób na wózkach inwalidzkich;
11.zakup i montaż systemu szynowego (montowanego pod sufitem lub na stojaku);
12.zakup szelek (np. typu Aktive, Basic, Custon);
13.zakup podnośników sufitowych;
14.zamianę lokalu mieszkalnego na lokal mieszkalny bez barier architektonicznych,
w przypadku, gdy likwidacja barier w dotychczasowym lokalu nie jest możliwa
ze względów technicznych lub koszty likwidacji byłyby wyższe niż koszt zmiany lokalu;
15.zakup i montaż zestawu do automatycznego otwierania bram;

16. zakup i montaż wiedeodomofonu.
II. DLA OSÓB Z DYSFUNKCJĄ NARZĄDU WZROKU:
1.dostawa, zakup i montaż poręczy i uchwytów w ciągach komunikacyjnych oraz
w pomieszczeniach higieniczno- sanitarnych;
2.roboty polegające na:
a. likwidacji progów;
b. likwidacji zróżnicowania poziomu podłóg;
c. wymiana wykładziny podłogowej (w konieczności z podłożem), jeżeli stwarza
trudności w poruszaniu się;
3.oznakowanie wyposażenia lokalu i ciągów komunikacyjnych różnym kolorem lub fakturą;
4.budowę instalacji oraz zakup i montaż urządzeń do ogrzewania z własnym źródłem ciepła
na paliwo gazowe, olejowe lub energię elektryczną;
5.zakup i montaż kuchni elektrycznej (w przypadku posiadania kuchni węglowej
lub gazowej);
6.zmiana sposobu oświetlenia w pomieszczeniu dla wnioskodawców o umiarkowanym
lub znacznym stopniu niepełnosprawności;
7.dostawa, zakup i montaż urządzeń sanitarnych o antypoślizgowej fakturze i łatwy
w utrzymani czystości;
8.zakup i montaż lustra powiększającego;
9.zakup i montaż drzwi przesuwnych;
10.zakup odtwarzacza książek mówionych zapisanych w systemie cyfrowym.

Załącznik nr 1


do Procedury postępowania w sprawie dofinansowania ze środków PFRON likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych


KATALOG RZECZOWY URZĄDZEŃ (WRAZ Z MONTAŻEM) LUB USŁUG Z ZAKRESU LIKWIDACJI BARIER W KOMUNIKOWANIU SIĘ.


1. zakup i montaż specjalistycznej sygnalizacji świetlnej:
a)dzwonka do drzwi;
b)aparatu telefonicznego;

2.sygnalizatory optyczne do aparatów telefonicznych, tekstofonów, telefaksów
i wideofonów;
3.inne sygnalizatory optyczne zastępujące dźwięk;
4.zakup i montaż faksu, telefaksu lub pagera;
5.zakup i montaż wzmacniacza do aparatu telefonicznego;
6.zakup laryngophonu;
7.zakup przenośnych indywidualnych wzmacniaczy dźwięku, mini pętli
induktofonicznych;
8.zakup urządzeń wspomagających odbiór dźwięku z telewizora (przewodowe
lub bezprzewodowe);
9.zakup i instalacja modemu, telefonicznego łącza ISDN, umożliwiających dostęp
do łączności wizualnej oraz zestawu urządzeń umożliwiających taką łączność
za pośrednictwem komputerów i sieci telefonicznej;
10.usługi tłumacza języka migowego ,lektorów i przewodników dla osób z dysfunkcją
narządu wzroku (jeżeli nie są zapewnione bezpłatnie) oraz asystenta osobistego dla
osób
z dysfunkcją narządu ruchu i upośledzeniem umysłowym;
11.usługi dostępu do internetu;
12.zakup i montaż aparatów telefonicznych (w tym z cewką indukcyjną w słuchawce
wzmacniaczem lub klawiaturą brajlowską);
13.zakup maszyny do pisania pismem Braille'a;
14.zakup powiększalników telewizyjnych;
15.zakup dyktafonu dla osób uczących się lub czynnych zawodowo;
16.zakup programu do skanera rozpoznającego pismo Braille'a;
17.zakup urządzeń i materiałów do sporządzania napisów brajlowskich;
18.zakup i montaż urządzenia wspomagającego "Sam" (dla osoby z porażeniem
czterokończyno wym);
19.zakup specjalistycznej klawiatury przystosowanej do współpracy z komputerem
dla osób z niedowładem lub spastycznością górnych narządów ruchu oraz osób
z dysfunkcją narządu wzroku;
20.zakup syntezatora mowy z oprogramowaniem;
21.programy powiększające do komputerów;
22.bezprzewodowy aparat telefoniczny;
23.zakup urządzenia lektorskiego do odczytywania informacji ze skanera, internetu,
czy innych źródeł;
24.zakup telefonu komórkowego lub palmtopa typu EMI 2 dla osób słabowidzących lub
niewidzących (ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub
równoważnym);


25. zakup budzika mówiącego dla osób słabowidzących lub niewidzących (ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub równoważnym).

Załącznik nr 2


do Procedury postępowania w sprawie dofinansowania ze środków PFRON likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych


KATALOG RZECZOWY URZĄDZEŃ (WRAZ ZMONTAZEM) LUB USŁUG Z ZAKRESU LIKWIDACJI BARIER TECHNICZNYCH.


1.zakup robota do odkurzania;
2.zakup baterii do implantu ślimakowego;
3.zakup akumulatorów do wózka inwalidzkiego;
4.kamizelka oscylacyjna The Vest.


Dokumenty do pobrania

Wniosek_bariery_archit.2008.doc
Wniosek_bariery_komunik-techn2008.doc

Pokaż metryczkę tego dokumentu drukuj 
Podpisał: Krzysztof Krawczak
Dokument z dnia: 24.06.2009
Dokument oglądany razy: 593
Opublikował: Krzysztof Krawczak
Publikacja dnia: 21.09.2009
 
Ukryj metryczkę tego dokumentu     drukuj 


bip.gov.pl